Laten we er eens vanuit gaan dat je kortgeleden hebt besloten om meer bewust te leven,  je gedachten meer positief te houden, meer risico’s te nemen, meer doorzettingsvermogen te tonen en……. meer aan yoga te doen.

Laten we er dan ook vanuit gaan dat je lekker in je vel zit, dat je trots op jezelf bent en dat je zelfs synchroniciteit ziet.

Dus……… wat doe je dan als al jouw oude issues naar boven komen? Het oude vertrouwde stemmetje dat zegt: “Ik kan niet, ik wil niet, het is te moeilijk, ik ben waardeloos…… “.
Het stemmetje nestelt zich weer lekker in het hoekje van je brein, waar het zich overal mee kan bemoeien.
Wat doe je als je deze stemmetjes allemaal weg probeert te wapperen met een krachtige intentie of affirmatie. Maar sommige van deze stemmetjes nemen niet eens de moeite om op te kijken?
Wat doe je als niets lijkt te helpen en je je verschrikkelijk voelt?

Een coach vertelde mij eens: “Wanneer je een vol glas cola bijvult met water, er eerst troebel water overstroomt, net zolang tot het water helderder wordt”.
Dit lijkt nogal onschuldig als je dit voor het eerst hoort. Misschien denk je dan: “Oh ok, dat snap ik”.
Maar als je dan alleen en moe bent en alles lijkt moeizaam te gaan, ook al doe je alles goed, en het troebele water vertolkt zich in een extra belastingaanslag, de buurman die een deuk in je auto rijdt, je kind die helemaal flipt, voeg daarbij dat je je nu bewust bent van het feit dat je je eigen realiteit creëert – dan besef je hoe slecht je slechte dag eigenlijk is.

In mijn eigen ervaring werden mijn slechte dagen nog slechter, toen ik me eenmaal bewust werd van mijn gedachten en mijn intenties, want nu kwam er een stemmetje bij:
“Jeetje je hebt ook niet 20 keer geaffirmeerd dat je een goede dag hebt, zie je nou wel!?”, of: “Je verpest alles met je negatieve gedachten, geen wonder dat je auto niet wilde starten vanochtend”.
Mijn positieve gedachten politie was fanatiek…… Pffff.

In alle positiviteitsboeken werd niet verteld dat je een slechte dag kon hebben. Immers deze zouden niet meer voorkomen, als je maar positief genoeg denkt.
Je hoefde alleen maar het geld te visualiseren of die droombaan en alles zou goed komen. Yeh right !

Ze vertellen je niet hoe je die rotdag door moest komen (adem in – adem uit), ook niet hoe ze zelf zo’n dag doorkomen.
Je denkt dan al gauw dat al deze schrijvers ontzettend Zen  door het leven gaan en alles aan kunnen…..
Niet dat ik me Patty Harpenau, Jack Canfield of Wayne Dyer in een foetus positie kan voorstellen met een deken over hun hoofd. Maar het helpt wel als je ook hoort dat zelfs de meest
positieve mensen wel eens een periode hebben waarin ze ook niet zo positief zijn. Zodat je weet dat jij niet de enige bent die niet 24/7 positief kan blijven.

Hoe heeft me dit dan wel geholpen?

Ik ging patronen van mezelf zien, gedachtenpatronen die mij niet verder hielpen. Ik durfde meer te ondernemen, door niet al mijn overtuigingen meer serieus te nemen.
Ik werd sterker, mijn positieve uitkijk op het leven werd beter. Ik liet mijn stemmetje niet meer de dienst uitmaken, ik zag dat ze alleen maar een verhaal vertelden.
Het hoefde niet waar te zijn. EN ik had gewoon nog dagen waarin ik graag met een deken over het hoofd even niet meer deel wilde nemen aan die dag.

Onthoud daarom het volgende:

  1.  De stemmetjes vertellen je in ieder geval niet de waarheid.
    (Het zijn gewoon oude stemmetjes, die voedsel willen. Geef ze geen eten, dat maakt dat ze blijven. Heb je ze al wel een stukje gegeven, maakt niet uit. Zit stil en wees erg lief voor jezelf).
  2. Dit is niet wie jij bent.
    (De stemmetjes vertellen je graag dat je die hysterische depressieve persoonlijkheid bent en dat de rest van de wereld niet zo is. Geloof ze niet, het is alleen maar een tijdelijke stap terug. Dat is alles).
  3. Een nieuwe paar schoenen, een reep chocola of een extra wijntje, zal deze stemmetjes niet laten verdwijnen. Ze gaan alleen nog maar harder schreeuwen.
    (Als het troebele water onverwachts naar boven komt, dan is het niet de bedoeling je onder te dompelen in wijn, een extra paar schoenen enz., in de hoop dat deze stemmetjes weg gaan. Waarschijnlijk helpt slapen of sporten beter).
  4. Je hoeft niet productief te zijn vandaag.
    (Het is ok om voor één dag je doelen even aan de kant te leggen. Je kunt ze morgen weer oppakken).
  5. Alles lijkt erger als je moe of hongerig bent.
    (Eet iets wat goed voor je is, doe een hazeslaapje, drink wat lekkere thee, ga een boswandeling doen).
  6. Wat andere mensen van jou denk doet er niet toe!!!!!
    (Doe geen dingen alleen maar omdat het van je verwacht wordt).

Wat kun je wel doen:

  1. Stop met het slecht voelen over het slecht voelen.
    (Als het helpt, sta jezelf toe je slecht te voelen. Accepteer het zoals het is).
  2. Annuleer alles, ook voor de avond.
    (Als je toch weg moet, doe dan iets wat je leuk vindt)
  3. Lees geen modebladen of kijk naar het nieuws.
    (Geen modebladen? Vandaag wil je jezelf niet vergelijken met de über gephotoshopte 15 jarige modellen).
  4. Ga een half uurtje wandelen. Frisse lucht.
  5. Probeer jezelf niet op te lappen.
    (Misschien zijn er oplossingen of stappen die je zou kunnen doen, maar niet vandaag).
  6. Zeg geen tegen alles waar “zou moeten” aan vooraf gaat.
    (Ik zou eigenlijk moeten stofzuigen vandaag. NEE dus, niet vandaag).
  7. Stop met het tegen jezelf te zeggen dat je eigenlijk geen vriendelijkheid verdient.
  8. Doe niet iets destructiefs.
    (drink niet een hele fles wijn leeg, je hele credit card krediet uitgeven. Je krijgt er spijt van, waardoor je je weer schuldig voelt).

Zorg heel goed voor jezelf.
(Wees je eigen beste vriendin, hoe zou je met je beste vriendin omgaan als ze zich zo voelt?)

Waar gaat het om?
Het gaat er niet om geen slechte dagen meer te hebben, maar dat je weer opstaat nadat er één is geweest. (Of een periode).

Je bent prima zoals je bent, op dit moment.

Hoe ga jij om met deze dips? Laat het me weten via de comment sectie onderaan.

Lieve groet,

Inge

Fantastisch dat je dit artikel wilt delen!