Als ondernemers hebben we continu ideeën. Onze bijdrage en service is om met nieuwe ideeën te komen om de wereld te veranderen, onze creatieve geest te gebruiken, geld te verdienen of …….

Als je daarnaast ook nog een briljant idee hebt, dan is het delen van dit idee heel erg gemakkelijk.

Meestal begint het zo:

“Het enige wat ik hoef te doen is …….”

En daarna volgt meestal een zin dat het heel eenvoudig laat klinken, toch?

“Het enige wat ik hoef te doen is een blog te schrijven over dit onderwerp”.
“Het enige wat ik hoef te doen is een video maken en dit online te zetten”.
“Het enige wat ik hoef te doen is een online webinar maken”.
 “Het enige wat ik hoef te doen is dit product aan 100 mensen verkopen en dan verdien ik € 100.000,-“.

 

Het probleem is niet dat je gebrek hebt aan ideeën!!!
Het probleem is dat jij met je fanastische aan gouden brein ontsproten ideeën vergeet ………
dat er stappen nodig zijn om deze ideeën uit te voeren. (Vooral als je het (nog) alleen doet).
Bijvoorbeeld hoe je een video moet editen, toen je beste vriendin je begon te appen tijdens de opname.
(piep….. piep)………

 

Of een strategie bedenken voor het weekend event dat je wilt organiseren en zo je deelnemers wilt laten aanmelden.
Of begrijpen dat je eerst 5000 mensen moet vinden, voordat je aan 100 ervan je programma kunt verkopen voor
€ 1000,-.

 

Dat wil niet zeggen, dat ik je niet zou steunen in je ideeën. Natuurlijk, go for it!!!!!
Er zijn  teveel ideeën die niet tot wasdom komen omdat er geen strategie achter zit (inclusief die van mezelf)……
Een paar jaar geleden gaf ik cursussen aan vrouwen. Met name over zelfvertrouwen en spiritualiteit ……
Ik kwam op het idee om meerdere weekenden en weken events te organiseren, zonder erover na te denken wat voor impact dit op mijn leven zou hebben. Daarnaast had ik nog een winkel.
“Het enige wat ik hoefde te doen…….”.

 

Het kwam erop neer dat ik werkdagen van 16 uur had, zonder enige tijd voor mezelf of familie en vrienden. Toen ik een keer een avond lag uit te hijgen……. na wel een prachtige en vervullende workshop…… kwam ik tot de ontdekking, dat ik mezelf ook kan uitputten met leuke en vervullende dingen….. Balans daar ging het om..

 

Met andere woorden, ik was vergeten om mijn idee van alle kanten te bekijken. Welke impact zou het hebben op mijn tijd, geld, team en gezin. Ik leerde dat het tijd nodig heeft, misschien is het beter om volgend jaar een event te organiseren ipv dit jaar.
Daarom zal ik samen met een klant dan ook altijd kijken naar de impact van de geweldige ideeën die ze hebben. Wat heb je nodig, qua tijd, resource, team…. wat betekent dit voor je leven, marketing team, gezin etc.
Dus, ontdek en heb vooral prachtige ideeën. Maar eerst, bekijk ze van onder tot boven…….
Dat zorgt ervoor dat je het meeste rendement behaalt op je tijd en geld.

 

Hieronder vind je 5 vragen die je jezelf kunt vragen, als je jezelf hoort zeggen:
“Het enige wat ik hoef te doen is…… “.

 

1. Wat is het doel van dit idee?
2. Wat moet ik (of mijn team) leren om dit idee vorm te kunnen geven?
3. Welke impact zal dit idee hebben op onze tijd.
4. Wat is het voordeel van dit idee?
5. Wat is het voordeel als ik dit idee niet uitvoer?
Bedenkt dat er geen goede of foute antwoorden zijn. Maar helderheid en focus geven je meer inzicht op de strategie die nodig is voor dit idee.
Dus wat is jouw laatste grootse idee en welke impact op je tijd heeft dit?
Lieve groet,
Inge

 

Fantastisch dat je dit artikel wilt delen!